Direct naar de content

‘IJsjes van Elly’ voor schoolkinderen Breukelen

Maandag 28 juni deelden burgemeester Ap Reinders, Annet Schoevaars en Mieke Arntz ijsjes uit aan de schoolkinderen van groep 3 van De Regenboog in Breukelen. Zij deden dit namens de ‘Elly Stichting’ volgens het testament van Elly van Stekelenburg. Een ijsje van Elly, een echte Breukelense traditie, uitgedeeld op haar geboortedag.

Elly van Stekelenburg was een beroemd actrice die in Breukelen woonde. Op haar verjaardag gaf zij de kinderen van de basisscholen altijd een ijsje. Ze kwamen dat halen bij het huis waar Elly woonde, ‘Huize de Zwaluw’ aan de Straatweg in Breukelen.

Elly is geboren in Enschede. Zij bracht haar jeugd door in Amsterdam. Al vroeg was duidelijk dat Elly graag toneel speelde. Zo kreeg haar moeder op school te horen dat Elly zich wat meer in moest houden, ze was altijd aan het voordragen en zingen. Aan het einde van haar middelbare schooltijd was er gedoe, ze mocht geen eindexamen doen omdat ze volgens de directeur onverstandig had gehandeld. Ze was de eerste paar weken van het eindexamenjaar niet op school geweest, omdat ze had meegewerkt aan een operette. Maar Elly wilde naar de toneelschool en had een diploma nodig om daar aangenomen te worden. Er werd uiteindelijk een uitzondering gemaakt voor Elly en zo begon ze in 1919 aan de toneelschool te Amsterdam. In 1921 behaalde zij cum laude haar diploma.

Ze speelde onder andere in Indië en Antwerpen toneel. Vanaf 1934 speelde Elly definitief in Nederland. In de tweede wereldoorlog woonde ze met haar echtgenoot Ko van Dijk In Amsterdam. Daar gaven ze voorstellingen, mensen betaalden met iets eetbaars, iets te stoken of iets te roken. In haar carrière heeft ze veel onderscheidingen gekregen, ze was een gevierd actrice en regisseuse. Sinds 1953 speelde ze ook op televisie, onder andere in “Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer?”.

In Breukelen kende men Elly, ze opende winkels, reikte prijzen uit bij de tennisclub en ze reed rond in haar elektrische auto, de witkar. Elly bepaalde in haar testament dat de kinderen van de basisscholen in Breukelen op haar verjaardag een ijsje moesten krijgen om de gedachte aan haar levend te houden. Na haar overlijden heeft Paul van Warmerdam de “Elly stichting” (Stichting Elly van Stekelenburg) opgericht. Deze stichting zorgt er voor dat de kinderen van groep 3 een ijsje krijgen op 28 juni.

Dit is dus een echte Breukelense traditie, evenals het poffertjes eten, in de poffertjeskraam in Boom en Bosch. De Dudok de Witstichting zorgt ervoor dat alle basisschoolkinderen, begin oktober, een portie poffertjes krijgen. Zo worden deze tradities levend gehouden!

• Burgemeester Ap Reinders deelt 'ijsjes van Elly' uit

Mocht u naar aanleiding van dit persbericht vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met: Arno Zwaneveld, senior communicatieadviseur, tel. 06 – 20410718 of mail naar persvragen@stichtsevecht.nl.

Foto vrij te gebruiken, bron: Gemeente Stichtse Vecht.